Ik in Beweging

Loop je vast in je gedachten?
Vraag je jezelf af wat je voelt?
Voel je jezelf niet zo lekker in je vel zitten?
Wil je meer zin aan je leven geven?

Ben je op een punt in je leven aangekomen, waarin je je afvraagt ‘is dit het nu’ en wil ik zo verder, maar hoe breng ik verandering aan.

Wil je meer uit je leven halen of zit je in een negatieve spiraal? Ben je op zoek naar een nieuw perspectief? Wil je meer balans ervaren? Dan kunnen we samen kijken hoe je de verandering kunt bereiken.

De praktijk Ik in Beweging brengt je weer in de juiste balans. Het ervaren van je autonomie ontstaat door de juiste balans van bewegen en stilstaan.

Wat kan het programma van IK in Beweging voor je betekenen?

Het beweegprogramma ‘Ik in Beweging’ is speciaal ontwikkeld voor mensen, die stressgerelateerde klachten hebben of last hebben van depressieve gevoelens.

Wat zijn stressgerelateerde klachten?

Herken je deze klachten; depressieve gevoelens, teruggetrokkenheid angsten, negatief zelfbeeld, gejaagdheid of moedeloosheid, slapeloosheid, concentratieverlies en rouw-verwerking. Niet iedereen heeft dezelfde klachten en ze kunnen per individu verschillen.

Het programma van ‘Ik in Beweging’ bestaat uit inzichtgevende gesprekken en zingevende wandelingen. Inzichtgevende gesprekken vinden plaats in de geborgenheid van de spreekkamer of tijdens een wandeling. Wandelen geeft namelijk energie en een vermoeidheid, die het verschil laat voelen tussen mentale en fysieke vermoeidheid. Wandeltherapie of zingevend wandelen is om meerdere redenen een perfecte combinatie van fysieke en psychische inspanning. Fysieke inspanning levert een positief gevoel op en versterkt het positieve zelfbeeld.
Naar buiten gaan en wandelen geeft letterlijk 'lucht' aan een gesprek. Tijdens het wandelen ontstaat er rust in je hoofd, gedachten buitelen niet meer over elkaar heen en er komt ruimte voor nieuwe ideeën. Bewegen maakt het hormoon endorfine vrij, dat zorgt voor een positief gevoel. Het blijkt steeds meer uit neurologisch onderzoek hoe belangrijk bewegen is zowel voor lichaam als geest.


Het beweegprogramma ‘Ik in Beweging’ kent een werkwijze in 4 fasen en kan op individuele basis of in een groep gevolgd worden. Een gefaseerde werkwijze helpt om bewust en stapsgewijs aan de beweging te wennen. Hierdoor ga je niet te langzaam en ook niet te snel. Geleidelijke stappen zetten, voorkomt dat je onderweg struikelt.
Tijdens de sessies wordt er aandacht besteed aan ademhalingsoefeningen. Hartcoherentie is daarbij een instrument om de ademhaling te trainen en je stressniveau te meten.